Powrót

Porady fizjoterapeuty

Ruch to jedno z najlepszych lekarstw na chorobę zwyrodnieniową stawów, ale zaleca się go także w przypadku reumatyzmu i innych chorób związanych z bólem.

Ćwiczenia pomagają rozruszać zesztywniałe stawy, zapobiegają także wiotczeniu mięśni.
Ważne jednak, żeby aktywność fizyczna była dobrze dobrana do schorzeń i możliwości.

Planując aktywność ruchową, możesz skorzystać z poniższych porad.

  1. Pamiętaj, że bardzo ważna jest regularność zajęć ruchowych. Ruszaj się codziennie!
  2. W przypadku aktywności na świeżym powietrzu trzeba zwracać uwagę na warunki, w których ćwiczymy. Bezwzględnie należy ubierać się adekwatnie do pogody i ćwiczyć w wygodnym obuwiu, najlepiej na płaskim terenie.
  3. Mierz siły na zamiary! Jeśli jednego dnia planujesz ćwiczenia wymagające dużego wysiłku (np. długa jazda na rowerze), następnego zaplanuj takie, które mniej obciążają organizm (spacer, ogrodnictwo).
  4. Jeśli ćwiczenia sprawiają, że odczuwasz ból, odpocznij i zwolnij tempo.
  5. Pamiętaj o nawadnianiu organizmu podczas wykonywania ćwiczeń. Zawsze miej przy sobie butelkę wody!
  6. Pomyśl o skorzystaniu z masażu – może pomóc w złagodzeniu bólu i zapewnić większą swobodę ruchu.

Zapamiętaj też, by nie bać się pytać o rady! Lekarz i fizjoterapeuta pomogą ci zaplanować adekwatny do twojego wieku i poziomu sprawności plan aktywności fizycznej.

Zrozum ból stawów

Ból stawów to jedna z najczęstszych i najbardziej dokuczliwych dolegliwości wśród
seniorów. Wiedząc o nim więcej, łatwiej dasz sobie z nim radę.